Hvad er flyskræk – og hvordan undgår du flyskræk

Flyskræk er faktisk ret almindeligt og noget der rammer rigtigt mange mennesker. Men hvad er flyskræk egentligt? – og hvordan undgår du det?

Hvad er flyskræk?

Begrebet flyskræk er i virkeligheden en blanding af flere forskellige angsttyper. Den mest almindelige er angsten for at miste kontrollen over sine følelser, og fordi nogle mennesker føler, at de må give slip på kontrollen, når de skal ud at flyve, går de i panik, når flyet skal lette eller er i luften.

En beslægtet angsttype er, at man er bange for at miste kontrollen over blære eller tarm, og at man derved kommer til at gøre ting, som normalt foregår under mere latrinære forhold end i en flykabine.

Mange mennesker, som lider af flyskræk, får klaustrofobiske fornemmelser, når de træder ind i et fly. De ved, at de ikke kan komme ud, når de vil, når dørene først bliver smækket. Dette gør dem utrygge, fordi de ikke vil være i stand til at slippe ud og dermed væk, når de føler et behov for det.

Mange gange er agorafobi også en faktor. Agorafobi er en alvorlig angstlidelse, som viser sig i form af omfattende frygt for at forlade hjemmet, komme i forretninger, forsamlinger eller på offentlige steder, eller rejse alene med tog, bus eller fly. Jo længere distancen er, desto større bliver angsten. Denne angsttype antyder, at det ikke er selve flyveturen, personen er bange for, men snarere det, som følger bagefter.

Selv om en stor amerikansk undersøgelse viser, at omkring en tredjedel af befolkningen er bange for at flyve i større eller mindre grad, så svarede kun 6 procent bekræftende på spørgsmålet, om de mener, at det er usikkert at flyve. Dette stemmer meget godt overens med, at den hyppigst angivne grund til, at folk undgår at flyve, faktisk er angsten og ikke selve flyveturen.

Fakta er, at flyvning er et af sikreste transportmidler, der findes. En tur op og ned ad trapperne i dit hjem er 10 gange farligere end en flyvetur, og bilkørsel er mindst 266 gange farligere end flyvning.

Hvordan undgår jeg flyskræk

Det kan være en god idé at forebygge sin flyskræk, hvis man har tendenser i den retning. Til dette formål har Institute for Psychology of Air Travel i Boston udviklet nogle gode råd:

1. Vær altid i god tid, når du skal flyve.
Starten er det mest stressende ved en flyvetur, og hvis du er for sent på den op til take-off vil dit i forvejen høje stress-niveau stige. Mød derfor op i lufthavnen i god tid, så du kan tjekke ind og gå ombord helt afslappet.

2. Spis nærende inden en flyvetur.
Når man er stresset forbrænder kroppen ens blodsukker meget hurtigere, end hvis man er afslap pet. For at holde det samme blodsukker-niveau udskiller kroppen adrenalin og dette kan give næring til angst-følelserne. For at undgå dette bør du indtage et godt måltid (eks.pasta med kødsovs og et stykke frugt til dessert) inden flyveturen. Proteiner og uraffinerede kulhydrater er bedst. Kaffe i store mængder bør undgås, da koffein giver samme virkning på kroppen som adrenalin. Indtagelse af alkohol bør også ske med omtanke, da det kan forstærke følelsen af, at man afgiver kontrol.

3. Tilstedeværelsen af angst er ikke ensbetydende med, at der også vil ske noget ubehageligt.
I næsten de fleste tilfælde er det ubehageligste, som sker det, at personen bliver udsat for angst. Mange mennesker med flyskræk drager den forkerte konklusion, at angst betyder, at der vil ske noget ubehageligt. Derfor handler det om at sige til sig selv, at det er angsten, som er fjenden og ikke selve flyveturen.

4. Et vigtigt redskab til at dæmpe stress og panikfølelse er åndedrættet.
Ved at lære at kontrollere åndedrættet kan du således mindske angst-symptomerne væsentligt. Folk, som lider af flyskræk, udvikler ofte klaustrofobi på grund af “jeg kan ikke komme ud, når jeg vil”-følelsen, og så kan de begynde at hyperventilere. Herfra er der ikke langt til den totale panik. Tag en dyb indåndning og pust lige så stille ud. Prøv herefter at trække vejret stille og roligt med mellemgulvet istedet for brystmusklerne. Ved hyperventilation kan brystmuskulaturen gå i krampe, og personen kan besvime på grund af iltmangel.

5. Det sidste tip handler om at fokusere sin bevidsthed på noget rart/afslappende istedet for noget ubehageligt.
En person starter med at “miste kontrollen” over sig selv, hvis billederne fra tv-avisens dækning af det seneste flystyrt begynder at køre rundt i hovedet, så snart flyet letter eller ryster på grund af turbulens i luften. Flyvning er et af de sikreste transportmidler, der findes, så brug tiden på at drømme om noget rart istedet.

Selv erfarne flyrejsende kan have flyskræk – her kan du læse om den kendte rejseblogger Nomadic Matts frygt for at flyve.

Tekst: Martin Skafte og Travelmarkets redaktion
Foto: Getty Images // asiseeit

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Privatlivspolitik
Læs vores persondatapolitik.