Dine rettigheder når du rejser med fly

Heldigvis går langt de fleste flyrejser helt som planlagt. Men hvad gør du, hvis dit fly bliver aflyst, hvis din bagage ikke kommer frem, eller hvis noget andet går galt?

I denne artikel giver vi dig nogle gode råd, fortæller om dine rettigheder, og linker til hjemmesider, hvor du kan få mere information.

Først og fremmest opfordrer vi dig til at være omhyggelig, når du bestiller din flybillet. Inden du klikker på køb-knappen på den hjemmeside, som du bestiller på så tjek, at de informationer som du har indtastet, er helt korrekte. Ikke bare navne på passagerer, men også rejsedatoer og rejsemål og de andre informationer.

Tjek også betingelser for flybilletten. Det kan være, om bagage er inkluderet, om sædevalg er inkluderet og andre forskellige betingelser for flybilletten. Det er dit ansvar at tjekke dette inden købet.

Som skrevet før, går langt de fleste flyrejser som planlagt. Men nogle gange går det desværre ikke helt så godt. Her får du en opsummering over dine rettigheder med gode links til mere information.

Hvad sker der, hvis flyet er forsinket?

Hvis dit fly er forsinket, har du både nogle rettigheder i ventetiden og muligheder for at søge erstatning efterfølgende. Du kan for eksempel have ret til mad og drikke i ventetiden, og bliver du nødt til at tage en ekstra overnatning, kan du have ret til at få betalt denne samt transporten til dit hotel.

Flyet er forsinket

Hvis du kommer mere end 3 timer forsinket frem, kan du kræve en kompensation af flyselskabet. Der kan gives ganske store erstatninger, så bliver dit fly forsinket, er det absolut værd at klage. Du kan enten selv håndtere klagen til flyselskabet og få hele erstatningen udbetalt, eller få et selskab til at klare det for dig. Ofte tager selskabet 25% af erstatningen.

Læs mere om flyforsinkelser hos:
Forbruger Europa: Dit fly er forsinket
Trafik- og Byggestyrelsen på flypassager.dk

Hvad sker der, hvis dit fly bliver aflyst?

Hvis dit fly bliver aflyst, har du i mange tilfælde ret til erstatning eller kompensation. Du har dog ikke ret til kompensation, hvis aflysninger sker mindst to uger før afrejse, hvis du er blevet ombooket til en lignende flyvning, eller hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder.

Størrelsen på den kompensation som du kan få, afhænger af længden på den flyvning som du skulle have været på.
En eventuel erstatning kan for eksempel være til køb af nye flybilletter eller mistede hotelovernatninger på rejsemålet. Læs mere om rettigheder ved aflysning af fly her.

Hvad sker der, hvis din bagage er ødelagt, forsinket eller forsvundet?

Hvis der sker noget med din bagage under flyrejsen, er det vigtigt, at du får indberettet det på den rigtige måde.

Det betyder, at du hurtigst muligt skal udfylde en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Du får rapporten ved selve flyselskabets stand i lufthavnen eller ved flyselskabets ”handling agent”, som er det selskab, som repræsenterer flyselskabet i lufthavnen. Sørg for at få en kopi af rapporten, så du har dokumentation for anmeldelsen.

Kontakt også dit eget (rejse)forsikringsselskab for at høre, om din egen forsikring dækker.

Dine rettigheder vedrørende bagage er forskellige alt efter, om du er på vej ud eller på vej hjem, og om din bagage er ødelagt, forsinket eller forsvundet. Foruden at udfylde PIR-rapporten er der også regler for, hvornår du efterfølgende skal klage til flyselskabet.

Læs mere om dine rettigheder hos Forbruger Europa, som giver dig en uddybende vejledning.

Hvad sker der, hvis du bliver nægtet boarding på dit fly?

Hvis du bliver afvist at boarde dit fly, og du er mødt op i rette tid, har du nogle forskellige muligheder.
Først og fremmest skal flyselskabet først forhøre sig, om der er nogle, der frivilligt vil opgive deres plads.

Hvis du frivilligt opgiver din plads, skal en eventuel kompensation aftales mellem dig og flyselskabet. Det kan for eksempel være: At du får pengene tilbage, bliver ombooket til næste ledige afgang eller bliver ombooket til en anden afgang, får en række bonuspoint eller noget helt andet. Sørg for at få dokumentation for den aftale, du laver.

Hvis du bliver tvunget til at afgive din plads, skal flyselskabet betale en kompensation til dig. Kompensationen varierer blandt andet efter længden på din flyvning, og hvor hurtigt du kommer frem.

Hvis du bliver ombooket til en senere flyvning, skal flyselskabet give dig mad og drikke i ventetiden samt betale for hotel, hvis du skal overnatte på grund af ombookningen.

Læs mere hos Forbruger Europa.

Hvad sker der, hvis du kommer for sent til en ”connecting flight”?

Hvis du kommer for sent til et fly, som du skal forbindes til under en mellemlanding, så afhænger dine rettigheder af forskellige faktorer.

Først og fremmest skal du vide, at dine rettigheder KUN er gældende, hvis både den flyvning som du kommer fra og den flyvning, som du skal videre til, er købt på den samme billet. Altså et flybilletkøb med en indlagt mellemlanding.
Hvis du har købt en samlet billet, er det flyselskabets/rejsebureauets pligt at hjælpe dig videre på din rejse, hvis der ikke er tid til at komme fra det ene fly til det andet.

Check-in

Du kan desuden have ret til erstatning, hvis der opstår problemer, og du får ekstra udgifter på grund af, at du ikke kommer på dit fly.

Hos Forbruger Europa kan du finde yderligere information.

Hvad sker der, hvis flyselskabet går konkurs?

Reglerne for dækning ved et flyselskabs konkurs er forskellige alt efter, om konkursen sker før afrejse eller medens du er undervejs. Her kan Rejsegarantifonden måske hjælpe dig.

Bemærk, at nedenstående er gældende for rene flyrejser – der er andre regler for pakkerejser.

Først og fremmest skal det rejsebureau, som du har købt rejsen hos, være medlem af Rejsegarantifonden. Du kan se fondens medlemmer her.

Hvis konkursen sker, medens du er afsted, og flybilletten er gældende mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn, så dækker Rejsegarantifonden dine udgifter til en ny billet.

Hvis konkursen sker, inden du tager afsted, er det mere usikkert, om du kan få erstatning. Det afhænger af Rejsegarantifondens formue, og du har altid en selvrisiko på kr. 1.000. Igen skal rejsen være mellem en dansk og udenlandsk lufthavn.

Hvis du har købt rejsen med et internationalt kreditkort, vil du også ofte være dækket. Hvis du har brugt Visadelen af dit Visa/Dankort, kan du også være dækket. Tjek også din forsikring/rejseforsikring.

Læs mere hos Forbrugerrådet Tænk.

Hvad hvis du bliver forsinket i at flyve?

Hvis du bliver forsinket i at flyve skal du altid tjekke, om du har en afbestillingsforsikring og om den dækker. Afbestillingsforsikringer er typisk kun gældende i tilfælde af sygdom eller andre nødstilfælde. Hvis du ikke er dækket af din afbestillingsforsikring, eller du ikke har en afbestillingsforsikring – så kan du måske alligevel få nogle af dine penge tilbage.

Du har ikke retur eller ombytningsret ved køb af flybilletter, men du kan penge tilbage for skatter og afgifter på din flybillet. DR.dk har skrevet en artikel om dette med uddybende information, du kan læse artiklen her.

Tjek dine flyrettigheder

Forbrugerrådet Tænk har lavet et lille hjælpeværktøj, hvor du kan se, hvilke rettigheder du har. Du indtaster, hvad der er sket, og hvor du skal rejse fra og til, og de præsenterer dig for dine rettigheder. Tjek din egen rejse her. En tilsvarende beregner findes på Forbruger Europas hjemmeside – tjek din rejse her.

Topfoto (c) Getty Images / vm
Forsinkelse (c) Getty Images / phive2015
Check-in (c) Getty Images / izusek
Mistet baggage (c) Getty Images / Olaser

Relaterede artikler

Kommentarer til indlægget

En kommentar til “Dine rettigheder når du rejser med fly”

Skriv en kommentar

Privatlivspolitik
Læs vores persondatapolitik.