Den britiske hovedstad London er overhalet af Bangkok som det mest populære individuelle rejsemål blandt de mange danskere, der selv sammensætter rejsen på nettet. Det viser en opgørelse fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.
Málaga og Paris er populære destinationer hele året rundt, mens eksempelvis Berlin og Barcelona oplever et markant dyk, når vintersæsonen sætter ind.Danskernes rejsevaner har ændret sig i takt med lavprisflyselskabernes indtog i markedet. Destinationer som tidligere var mere sæsonprægede er i større grad blevet helårsdestinationer, idet der er lavprisbetjening året rundt. Det stimulerer rejselysten og der rejses derfor oftere til de populære rejsemål.
Det er en af konklusionerne, der kan udledes ved at se nærmere på de mest populære søgninger, der er foretaget på rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk i perioden fra juli til december 2010.
Bangkok og
London er konstant helt i top, men
Málaga ligger på en sikker tredjeplads uden de store sæsonudsving Derimod strides Bangkok og London om at være den mest populære destination til de selvarrangerede rejser med rutefly. London har et attraktivt lavprisflymarked, hvorimod der endnu ikke er lavprisfly til destinationerne i Asien.
"Bangkok markerer sig solidt, da praktisk alle rejsende med oversøiske destinationer vil anvende en rejsesøgemaskine til at orientere sig om prisniveauet, der kan variere ganske betydeligt. Rejsende til en lavprisdestination som London er derimod i større grad påvirket af her-og-nu kampagner fra de enkelte luftfartsselskaber," vurderer administrerende direktør Ole Stouby fra Travelmarket.dk som en af forklaringerne på, at Bangkok har overhalet London i antallet af rejsesøgninger.
Destinationer som Barcelona og Paris er jævnt populære året rundt, men Barcelona får dog et dyk, når vintersæsonen sætter ind. Anderledes ser det ud med evigt populære New York. Når lavsæsonen sætter ind fra november frem til marts måned, falder billetpriserne på flyrejser til storbyen, hvilket stimulerer korte city-breaks i perioden, men indikerer også, at forbrugerne er ude i god tid, når sommerrejsen planlægges.
"Vores rejsesøgemaskine afspejler konstant forbrugernes aktuelle rejsevaner og behov. Men her følges udbud og efterspørgsel ikke ad på sædvanlig vis. Når der er mange billige flybilletter til salg p.g.a. ledig kapacitet hos luftfartsselskaberne, stiger antallet af søgninger, " konstaterer Ole Stouby.
Kontakt: Adm. direktør Ole Stouby
E-mail:
os@travelmarket.com Telefon: 76 43 30 54 / 40 81 72 47
Travelmarket.dk er Danmarks største neutrale markedsplads for rejser på internettet. Op imod 400.000 besøgende benytter hver måned portalen som uafhængig rejsesøgemaskine til at finde et hurtigt overblik over flybilletter, billeje, hoteller samt charter- og temarejser.