PRESSEMEDDELELSE - 15 Jun 2015

Sådan finder du vej til charterarrangørernes billige flybilletter

Tidligere har charterarrangørerne haft en slags monopol på at flyve til de populære sol- og badedestinationer som eksempelvis Mallorca, Kreta og Rhodos. Men igennem de senere år har ruteflyselskaberne åbnet mange nye ruter til disse populære feriedestinationer i direkte konkurrence med charterarrangørerne, og nu bliver det for første gang mere overskueligt at sammenligne priser på flybilletter med charter- og rutefly.

Men hvad er egentlig forskellen på en flybillet med en charterarrangør og en flybillet med et ruteflyselskab? I princippet ingen, og ofte har charterarrangørerne attraktive direkte flyvninger til meget lavere priser, særligt en til to måneder før afrejse. Charterarrangørerne har nemlig købt og betalt hele flyvningen og ønsker derfor at få alle flysæder solgt.

Traditionelt sælger charterarrangørerne "pakkerejser", som indeholder fly og ophold i hotel/lejlighed i 7 eller 14 dage. Men ofte sælger de også flybilletten uden ophold. Og det er her, der kan være store fordele for forbrugerne sammenlignet med en traditionel billet med ruteflyselskaberne.

Det store udbud fra flyselskaberne og den øgede konkurrence har medført billigere flybilletter til forbrugerne. Men det har indtil nu været en udfordring at få overblik over de mange tilbud og priser fra både ruteflyselskaberne og charterarrangørerne. Det har nemlig ikke været muligt at finde både charterarrangørernes flybilletter og priserne med rutefly i én og samme søgning. Men nu har rejsesøgemaskinen travelmarket.dk inkluderet charterarrangørernes flypriser i sin flysøgemaskine.

Eksempel på charterfly og rutefly i samme søgeresultat:

"For forbrugerne gælder det om at komme billigst og hurtigst til deres rejsemål. Samtidig vil man gerne spare tid i sin søgning, og ikke mindst have sikkerhed for at man har fundet den billigste flybillet. Kan man være lidt fleksibel med datoerne i sin ud- og hjemrejse, kan der være penge at spare ved at vælge charterarrangørernes flybilletter," siger Ole Stouby, som er direktør i rejsesøgemaskinen travelmarket.dk.

Se flere eksempler på charterfly og rutefly i samme søgeresultat:

Aalborg-Chania 7 dage (20-27/6)

Aarhus-Mallorca 7 dage (19-26/6)

Billund-Sharm el Sheikh 8 dage (21-29/6)

København-Antalya 7 dage (20-27/6)