PRESSEMEDDELELSE - 12 Jun 2014

Prisfald på flybilletter i højsæsonen

Den skærpede konkurrence og det store udbud i markedet betyder, at flypriserne fortsætter med at falde, og selv i højsæsonen er det ingen undtagelse. Fra 4 ud af 5 afrejselufthavne ses det billigste niveau i 4 år.

Download Dansk Flyprisindex nr. 65 - afrejseuge 28/2014

Sjællænderne er mest begunstigede, når de skal rejse på sommerferie med rutefly. Via Københavns Lufthavn har de nemlig adgang til landets billigste flybilletter, idet CPH er den suverænt billigste afrejselufthavn som følge af mange flyselskaber og afgange. Lufthavnen i Kastrup er rent faktisk Skandinaviens største markedsplads for billige flybilletter.

For jyderne er der ekstra omkostninger ved at transportere sig til den danske hovedstadslufthavn. Til gengæld er der efterhånden kommet et stort udbud af billige flybilletter grundet de mange lavprisflyselskaber, som flyver fra de forskellige provinslufthavne. For mange er Hamborg desuden et godt alternativ. Særligt i år, hvor flypriserne ved afrejse fra den nordtyske lufthavn er historisk lave.

I uge 28 (fra den 7. til den 13. juli 2014) er det højsæson for rejser til de europæiske storbyer samt Middelhavet. I forhold til samme uge de seneste år er der prisfald fra alle lufthavne på nær Aarhus Lufthavn, og gennemsnittet af de laveste billetpriser fra Hamborg til 10 destinationer er i år på blot 992 kroner. Det er det laveste niveau nogensinde fra Hamborg midt i højsæsonen.

Note: Gennemsnittet af de laveste billetpriser til 10 udvalgte europæiske destinationer. Alle priser er i DKK for returbilletter med afrejse i uge 28, inkl. skatter og afgifter, men ekskl. evt. tillæg for bagage, sædevalg og betaling med kreditkort.

Udvalgte eksempler på flypriser t/r i afrejseuge 28: Billund - London 512 kroner, København - Berlin 690 kroner, Hamborg - Paris 788 kroner, København - Stockholm 811 kroner, Billund - Rom 842 kroner, Aarhus - Barcelona 942 kroner.

"Konkurrencen mellem flyselskaberne intensiveres, og det betyder fortsat billige flyrejser til forbrugerne. Jeg ser ingen tegn på, at priserne stiger i den nærmeste fremtid. Tværtimod tror jeg, at vi vil se endnu lavere flypriser i tiden fremover", udtaler Ole Stouby, der er administrerende direktør for Travelmarket.dk.

Det er rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der hver fjerde uge tager et tjek på ruteflypriserne gennem Dansk Flyprisindex, som er udgivet siden 2009, og som nu foreligger i sin 65. udgave.