Charterferie: Regler for ændringer og afbestilling af rejser
For at hjælpe Travelmarkets brugere har vi tjekket vilkårene hos alle de rejseselskaber, der er med i vores chartersøgemaskine.
Vi har skrevet hovedreglerne ned for hvert enkelt charterselskab. Der kan dog være specielle betingelser og regler. Tjek derfor selskabet egne regler, inden du bestiller. Du kan finde et link til disse regler under hvert enkelt selskab.
Hvad sker der, hvis rejseselskabet går konkurs?
Husk også, at du altid er dækket af Rejsegarantifonden ved køb af charter- og pakkerejser. Derfor vil Rejsegarantifonden betale det fulde beløb tilbage til dig, hvis rejseselskabet går konkurs. Bemærk at ikke alle rejseselskaber er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark. Se under hver selskab, hvor de er medlem.
Spies – TUI – Apollo Rejser – Primo Tours – Folkeferie.dk – Nazar – Århus Charter – Amisol – Detur – Mixx Travel – Nordco Tours – Suncharter – Sunweb – Escapeaway – TripX
SPIES
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får pengene tilbage inden for 7 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan gratis ændre din rejse et ubegrænset antal gange op til 30 dage inden afrejse, hvis du har købt en afbestillings- og ændringsforsikring ved Spies.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Du kan afbestille din rejse indtil 40 dage inden afrejse, men så mister du dit depositum.
Depositum udgør 1.500,- pr. person for rejser indenfor Europa og 3.000,- pr. person for resten af verden.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet for rejsen 40 dage før afrejse.
Spies er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om Spies´ vilkår, og hvordan de ellers kan hjælpe dig.
TUI
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får pengene tilbage inden for 14 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan gratis ændre din rejse en gang 14 dage inden afrejse til en ny rejse max 12 måneder ude i fremtiden. Dette kræver afbestillingsforsikring.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet for rejsen senest 14 dage før afrejse.
TUI er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om TUIs vilkår og om trygge rejser med TUI her
APOLLO REJSER
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage indenfor 7 hverdage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej det kan du ikke. Der er fri ombooking frem til afrejse hvis du eller nogen af dine rejseledsagere får covid-19 inden afrejse.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan afbestille din rejse indtil 60 dage inden afrejse for et gebyr på 200 kr. per person, hvis rejsen er inden 24/04-2022.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet 30 dage inden afrejse.
Apollo Rejser er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om Apollo Rejsers vilkår og tryghedspakke her
PRIMO TOURS
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 7 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, men almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet 60 dage inden afrejse.
Primo Tours er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs Primo Tours’ vilkår for tryghed på rejsen her
FOLKEFERIE.DK
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage hurtigst muligt.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan gratis ændre din rejse én gang – senest 60 dage inden afrejse.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet 30 dage inden afrejse.
Folkeferie.dk er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs Folkeferie.dks vilkår og Folkegaranti her
NAZAR
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 14 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet skal betales senest 42 dage inden afrejse.
Nazar er medlem af Kammarkollegiet i Sverige.
Læs om Nazars vilkår og Tryghed PLUS her
ÅRHUS CHARTER
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får din penge tilbage inden for 7 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, men almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 60 dage inden afrejse.
Århus Charter er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om Århus Charters vilkår og tryghed på rejsen her
AMISOL
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, vi udbetaler dine penge, så hurtigt vi kan.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 21 dage inden afrejse.
Amisol er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
DETUR
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får penge tilbage inden for 7 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 21 dage inden afrejse.
Detur er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om Deturs vilkår og om Åbent køb her
MIXX TRAVEL
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 14 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din rejse indtil 30 dage før den planlagte rejse, ændre til en anden rejse indenfor samme kalenderår.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 60 dage inden afrejse.
Mixx Travel er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om Mixx Travels vilkår og tryghedspakke her
NORDCO TOURS
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får penge tilbage inden for 14 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 21 dage inden afrejse.
Nordco Tours er medlem af Kammarkollegiet i Sverige.
Læs om Nordco Tours vilkår og Åbent køb her
SUNCHARTER
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 7 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, men almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 60 dage inden afrejse.
Suncharter er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.
Læs om Suncharters vilkår og tryghed på rejsen her
SUNWEB
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 14 dage.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din rejse – dog senest 6 uger inden afrejse.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 14 dage inden afrejse.
Sunweb er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark – men har hovedkontor i Holland. Hvis du har brug for dækning, skal du søge den hos den hollandske garantifond. Læs mere her.
Læs om Sunwebs vilkår, tryghed og garanti her
Bemærk:Der findes også rejser med rutefly i vores søgemaskine med pakkerejser og afbudsrejser. Disse rejser kan have andre betingelser og regler. Det gælder for eksempel rejseselskaberne Escapeaway og TripX, som du kan tjekke her nedenfor.
Escapeaway
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Ja, du vil få refunderet pengene for din rejse, såfremt Udenrigsministeriet ændrer rejsevejledningerne fra grøn/gul til orange/rød.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
40 dage før afrejse.
Escape Away er medlem af rejsegarantifonden i Norge.
Læs mere om Escape Aways vilkår og tryghedsgaranti her
TripX
1) Får jeg mine penge tilbage, hvis udenrigsministeriet fraråder rejser til rejsemålet?
Nej, ikke som udgangspunkt. Læs mere nedenfor og i TripX egne betingelser.
2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, hvis du har tilkøbt fleksibel afbestilling.
Ellers er almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.
4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Mellem 35-60 dage før afrejse.
TripX er medlem af Kammarkollegiet i Sverige.
Læs mere om TripXs vilkår og Safe Travel her
Sådan gjorde vi:
Først tjekkede vi alle rejseselskabernes hjemmesider og registrerede alle informationer, som vi kunne finde der. Hvis der var noget, som var uklart, eller hvis en information manglede, så ringede vi til salgsafdelingen på rejseselskabet og fik supplerende information.
Det skal du være opmærksom på, når du kigger på ovenstående oversigt.
Reglerne kan være ændrede – denne oversigt er senest opdateret den 26. februar 2021. Samtidig skal du være opmærksom på, at flere rejseselskaber forbeholder sig ret til at ændre regler uden varsel. Information med * er sidst opdateret d. 01. december 2021.
Specielt om rejsegavekort
Har du et gavekort på en rejse, eller overvejer du, om du vil tage imod et gavekort i stedet for en aflyst rejse, så beder vi dig tjekke betingelserne hos den Rejsegarantifond, som det rejsebureau, som du har købt rejsen hos bruger.
Rejsegarantifonden i Danmark (Generelle regler og Covid-19 regler)
Rejsegarantifonden i Norge (Se information her)
Kammarkollegiet i Sverige (Se information her)
Stichting Garantiefonds Reisgelden i Holland (Læs mere her på engelsk og gå til forsiden her)