Charterferie 2021:
Her er de forbedrede regler for ændringer og afbestilling af rejser

Mange danske rejseselskaber har forbedret deres vilkår for at ændre eller afbestille charterrejser i sommeren 2021. Her får du et overblik over, hvad de enkelte rejseselskaber kan tilbyde.

For at hjælpe Travelmarkets brugere har vi tjekket vilkårene hos alle de rejseselskaber, som er med i vores prissammenligningstjeneste med charterrejser. Og mange selskaber giver deres kunder rigtigt gode muligheder for at ændre og afbestille rejsen.

Foruden forbedrede muligheder for ændring og afbestilling tilbyder mange rejseselskaber ekstra hjælp og mere tryghed på sommerens rejser.

Vi har skrevet hovedreglerne ned for hvert enkelt charterselskab. Der kan dog være specielle betingelser og regler. Tjek derfor selskabet egne regler, inden du bestiller. Du kan finde et link til disse regler under hvert enkelt selskab.

Hvad sker der, hvis rejseselskabet går konkurs?
Husk også, at du altid er dækket af Rejsegarantifonden ved køb af charter- og pakkerejser. Derfor vil Rejsegarantifonden betale det fulde beløb tilbage til dig, hvis rejseselskabet går konkurs. Bemærk at ikke alle rejseselskaber er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark. Se under hver selskab, hvor de er medlem.

SpiesTUIApollo RejserPrimo ToursFolkeferie.dkNazarÅrhus CharterAmisolDeturMixx TravelNordco ToursSuncharterSunwebEscapeawayTripX

SPIES

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får pengene tilbage inden for 7 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan gratis ændre din rejse et ubegrænset antal gange op til 30 dage inden afrejse.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Du kan afbestille din rejse indtil 60 dage inden afrejse for et gebyr på 150 kr. per person.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet for rejsen 40 dage før afrejse.

Spies er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om Spies´ vilkår, og hvordan de ellers kan hjælpe dig.

TUI

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får pengene tilbage inden for 14 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan gratis ændre din rejse et ubegrænset antal gange op til 40 dage inden afrejse.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Du kan gratis afbestille din rejse indtil 60 dage inden afrejse, hvis afrejsedatoen er inden 30/10-2021.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet for rejsen 14 dage før afrejse.

TUI er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om TUIs vilkår og om trygge rejser med TUI her

APOLLO REJSER

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage indenfor 7 hverdage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan ændre din rejse én gang – senest 14 dage inden afrejse.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan afbestille din rejse indtil 60 dage inden afrejse for et gebyr på 200 kr. per person, hvis rejsen er inden 24/04-2022.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet 30 dage inden afrejse.

Apollo Rejser er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om Apollo Rejsers vilkår og tryghedspakke her

PRIMO TOURS

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 7 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, men almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet 60 dage inden afrejse.

Primo Tours er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs Primo Tours’ vilkår for tryghed på rejsen her

FOLKEFERIE.DK

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage hurtigst muligt.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Du kan gratis ændre din rejse én gang – senest 60 dage inden afrejse.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Du skal indbetale restbeløbet 30 dage inden afrejse.

Folkeferie.dk er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs Folkeferie.dks vilkår og Folkegaranti her

NAZAR

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 14 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din rejse et ubegrænset antal gange – dog senest 35 dage inden afrejse.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan gratis afbestille din rejse, hvis der er mere end 60 dage til afrejse ved afrejse senest 31/12-2021.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet skal betales senest 42 dage inden afrejse.

Nazar er medlem af Kammarkollegiet i Sverige.

Læs om Nazars vilkår og Tryghed PLUS her


ÅRHUS CHARTER

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får din penge tilbage inden for 14 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, men almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 60 dage inden afrejse.

Århus Charter er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om Århus Charters vilkår og tryghed på rejsen her

AMISOL

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, vi udbetaler dine penge, så hurtigt vi kan.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din rejse et ubegrænset antal gange – dog senest 21 dage før afrejse.*

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 21 dage inden afrejse.

Amisol er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs Amisols vilkår her

DETUR

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får penge tilbage inden for 7 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din dato én gang – dog senest 60 dage inden afrejse. Rejsen skal være købt senest 31/5-2021.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan gratis afbestille din rejse, dog senest 60 dage inden afrejse. Rejsen skal være købt senest 31/5-2021, og afrejsen skal være senest 31/12-2021.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 45 dage inden afrejse.

Detur er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om Deturs vilkår og om Åbent køb her

MIXX TRAVEL

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 14 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din rejse 2 gange – dog senest 30 dage før afrejse.*

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan afbestille din rejse mod et gebyr på 150 kr. indtil 50 dage inden afrejse.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 60 dage inden afrejse.

Mixx Travel er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om Mixx Travels vilkår og tryghedspakke her

NORDCO TOURS

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får penge tilbage inden for 14 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, kan ændre din dato gratis én gang dog senest 60 dage inden afrejse. Rejsen skal være købt senest 31/5-2021.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan gratis afbestille din rejse, dog senest 60 dage inden afrejse. Rejsen skal være købt senest 31/5-2021.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 21 dage inden afrejse.

Nordco Tours er medlem af Kammarkollegiet i Sverige.

Læs om Nordco Tours vilkår og Åbent køb her

SUNCHARTER

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 7 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, men almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 60 dage inden afrejse.

Suncharter er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark.

Læs om Suncharters vilkår og tryghed på rejsen her

SUNWEB

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Ja, du får dine penge tilbage inden for 14 dage.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja, du kan gratis ændre din rejse et ubegrænset antal gange – dog senest 6 uger inden afrejse.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Nej, almindelige betingelser er gældende. Dvs. du kan miste det indbetalte beløb / depositum.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Restbeløbet for rejsen skal betales senest 14 dage inden afrejse.

Sunweb er medlem af Rejsegarantifonden i Danmark – men har hovedkontor i Holland. Hvis du har brug for dækning, skal du søge den hos den hollandske garantifond. Læs mere her.

Læs om Sunwebs vilkår, tryghed og garanti her

Bemærk:Der findes også rejser med rutefly i vores søgemaskine med pakkerejser og afbudsrejser. Disse rejser kan have andre betingelser og regler. Det gælder for eksempel rejseselskaberne Escapeaway og TripX, som du kan tjekke her nedenfor.

Escapeaway

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Nej, hvis rejsemålet er rødt eller orange på bookingtidspunktet, kan du ikke få dine penge igen.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Ja du kan afbestille din rejse mellem 40-15 dage før afrejse, hvis rejsen finder sted efter 01. september 2021. Det koster dog 10% af rejsens pris.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan godt afbestille din rejse, men det koster 10% af rejsens pris. Afbestillingen skal foretages senest 15 kalenderdage før afgang, men ikke tidligere end 40 dage før afgang. Dette gælder alle(dog ikke Tyrkiet) nye pakkerejsebestillinger fra 02. maj 2021 på min. en uges varighed med afrejse fra og med 01. september. Læs mere om betingelserne nedenfor.

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
40 dage før afrejse.

Escape Away er medlem af rejsegarantifonden i Norge.

Læs mere om Escape Aways vilkår og tryghedsgaranti her

TripX

1) Får jeg mine penge tilbage, hvis rejsemålet er rødt eller orange ved rejsetidspunktet?
Nej, ikke som udgangspunkt. Læs mere nedenfor og i TripX egne betingelser.

2) Kan jeg ændre min rejse, hvis jeg ændrer planer?
Nej, du kan ikke ændre din rejse. Læs mere nedenfor.

3) Kan jeg afbestille min rejse, hvis jeg ikke har lyst til at tage af sted?
Ja, du kan godt afbestille din rejse, men det koster 10% af rejsens pris. Afbestillingen skal foretages senest 7 kalenderdage før afgang, men ikke tidligere end 30 dage før afgang

4) Hvornår skal jeg indbetale restbeløbet for rejsen?
Mellem 35-60 dage før afrejse.

TripX er medlem af Kammarkollegiet i Sverige.

Læs mere om TripXs vilkår og Safe Travel her

Sådan gjorde vi:

Først tjekkede vi alle rejseselskabernes hjemmesider og registrerede alle informationer, som vi kunne finde der. Hvis der var noget, som var uklart, eller hvis en information manglede, så ringede vi til salgsafdelingen på rejseselskabet og fik supplerende information.
Det skal du være opmærksom på, når du kigger på ovenstående oversigt.

Reglerne kan være ændrede – denne oversigt er senest opdateret den 26. februar 2021. Samtidig skal du være opmærksom på, at flere rejseselskaber forbeholder sig ret til at ændre regler uden varsel. Information med * er sidst opdateret d. 13. januar 2021.

 

Specielt om rejsegavekort

Har du et gavekort på en rejse, eller overvejer du, om du vil tage imod et gavekort i stedet for en aflyst rejse, så beder vi dig tjekke betingelserne hos den Rejsegarantifond, som det rejsebureau, som du har købt rejsen hos bruger.

Rejsegarantifonden i Danmark (Generelle regler og Covid-19 regler)

Rejsegarantifonden i Norge (Se information her)

Kammarkollegiet i Sverige (Se information her)

Stichting Garantiefonds Reisgelden i Holland (Læs mere her på engelsk og gå til forsiden her)

Land

Rejsetype