PRESSEMEDDELELSE - 15 Maj 2014

Stadig billige flybilletter til fodboldsamba i Rio

Om fire uger vil hele verden rette sine øjne mod Brasilien, når det sydamerikanske land er vært for VM i fodbold. Der er stadig mange ledige flysæder til Rio de Janeiro til overkommelige priser.

Download Dansk Flyprisindex nr. 64 - afrejseuge 24/2014

Den 13. juni fløjtes der op til slutrunden om verdensmesterskaberne i fodbold. Selvom Danmark ikke har kvalificeret sig, er der alligevel en del fodboldinteresserede danskere, der vælger at sætte kursen mod verdens femtestørste land. Ud over fodbold er det livsglæde, samba og smukke strande, der lokker mange over Sydatlanten.

Der er 12 brasilianske værtsbyer under fodbold-VM i Brasilien, og fra Europa er det muligt at flyve direkte ind til halvdelen af disse. Ud over Rio de Janeiro er det Brasilia, Fortaleza, Natal, Recife, og Sao Paulo.

De fleste vil foretrække at flyve til millionbyen Rio de Janeiro, der er berømt for strandene Copacabana og Ipanema samt for den gigantiske Kristus-figur på Corcovado-bjerget. Men mange fodboldelskere vil i stedet valfarte til Maracana fodboldstadion, der engang var verdens største med en kapacitet på 200.000 tilskuere. Efter ombygningen i 1990´erne er der i dag "kun" plads til 90.000 siddende tilskuere.

Det er hollandske KLM, der lige nu kan tilbyde de billigste flybilletter til Rio de Janeiro. En returbillet med afrejse i uge 24 (fra 9. til 15. juni) koster lige nu 7.035 kr. med afrejse fra København og flyskifte i Amsterdam. Det viser den 64. udgave af Dansk Flyprisindex, der hver fjerde uge tjekker billetpriserne til udvalgte europæiske og interkontinentale storbyer.

"Prisniveauet til Rio de Janeiro ligger over det sædvanlige niveau på denne årstid, men i betragtning af at der om fire uger afvikles en af verdens største sportsbegivenheder i landet, er billetpriserne rimelige," vurderer administrerende direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex.

Den seneste prisundersøgelse viser også, at det er dyrere at rejse ud af Hamborg end fra de danske lufthavne. Det hænger sammen med, at Tyskland har kvalificeret sig til slutrunden, hvorfor mange tyskere ventes at tilbringe noget af sommeren i Brasilien.

Er man ikke til fodbold, men er på jagt efter et godt rejsetilbud, kan den japanske hovedstad Tokyo være alternativet. Hertil tilbyder Lufthansa og SAS i øjeblikket returbilletter for omkring 4.600 kr., hvilket er pænt under det sædvanlige bundniveau på 5.000 kr. på denne årstid. Skulle man have svært ved at undvære fodolden, er der også råd for det. De japanske fodboldhelte befinder sig også i Brasilien, så fodboldfeberen vil helt sikkert have indtaget den japanske hovedstad, når vi når frem til midten af juni.