PRESSEMEDDELELSE - 21 Mar 2014

Påskerejsen er billigst fra Hamburg

En kombination af en kortere helligdagsperiode og en lokal priskrig på det nordtyske marked betyder, at påskerejserne fra Hamburg er billigere end fra de danske lufthavne.

Download Dansk Flyprisindex nr. 62 - afrejseuge 16/2014

For år tilbage var det en kendsgerning, at det ofte rent prismæssigt kunne betale sig at rejse fra Hamburg Airport. Sidenhen blev situationen forandret, efterhånden som lavprisflyselskaberne gjorde deres indtog i lufthavnene i København og Billund.

Men eksempelvis i påsken kan det betale sig at sætte sig i bilen og køre sydpå, hvis man skal finde de billigste billetter med rutefly. Årsagen er blandt andet, at det britiske lavprisflyselskab easyJet den 30. marts åbner en ny base i Hamburg Airport. Her vil easyJet åbne 15 helt nye ruter til en række europæiske destinationer.

Det har fået Lufthansa-datterselskabet Germanwings til at sænke billetpriserne betydeligt fra den nordtyske lufthavn. Det viser den seneste udgave af Dansk Flyprisindex, der tager udgangspunkt i et pristjek i uge 16 fra fire danske lufthavne samt Hamburg Airport.

Gennemsnittet af billetpriserne til de 10 europæiske destinationer i Dansk Flyprisindex er 1.181 kr. fra Københavns Lufthavn med afrejse i uge 16. Fra Hamburg er gennemsnittet i stedet 1.100 kr. Dyrest er det at rejse fra Aarhus Lufthavn, hvor gennemsnittet af de 10 billetpriser er på 2.521 kr. Derfor kan der være mange penge at spare, hvis man er flere der rejser sammen og således har fælles transportmulighed til den store tyske lufthavn.

For eksempel tilbyder easyJet en returbillet fra Hamburg til Rom for 1.454 kr., mens den tilsvarende pris fra København og Billund er henholdsvis 1.601 kr. og 1.812 kr. med henholdsvis Lufthansa og Ryanair. Den tyske lavpriskonkurrent Germanwings tilbyder en returbillet til Paris i påskeugen for 1.119 kr., mens prisen er 1.538 kr. med easyJet fra København og 1.625 kr. med KLM fra Billund via Amsterdam.

”Den gigantiske nordtyske priskrig kombineret med at skærtorsdag ikke er helligdag i Tyskland giver danske rejsende gode muligheder for at finde en billig påskerejse med ruteflyselskaber fra Hamburg Airport,” vurderer administrerende direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex.

Pristjek Europa (uge 16)

Note: Gennemsnittet af de billigste returbilletter til 10 destinationer i Danske Flyprisindex fra de valgte afrejselufthavn med afrejse i uge 16/2014. Priserne er i danske kroner inklusive skatter og afgifter, men eksklusiv eventuelle tillæg for bagage, sædevalg, måltider og betaling med kreditkort.