PRESSEMEDDELELSE - 2 Okt 2014

Oversøiske flypriser er faldet 20 %

Kigger man på prisudviklingen til oversøiske rejsemål over de seneste tre år, er det blevet betydeligt billigere at flyve langt væk. Det seneste pristjek fra Dansk Flyprisindex, der udgives af rejsesøgemaskinen travelmarket.dk, viser meget billige priser til både USA, Kina, Thailand og Australien.

Download Dansk Flyprisindex nr. 69 - afrejseuge 44/2014

Den aktuelle prisudvikling på flybilletter til oversøiske rejsemål er en fest for de forbrugere, som vil rejse lidt længere væk. Prisen på flybilletter til oversøiske rejsemål er faldet med 20 % for rejser med afrejse fra København og med 23 % for rejser med afrejse fra Billund.

Prisfaldet er en konsekvens af den intensiverede konkurrence mellem flyselskaberne på oversøiske destinationer. En konkurrence, som kommer forbrugerne til gode, og som skaber mulighed for nye og anderledes oplevelser.

"Det er et markant prisfald, vi har set over de seneste år. Priskrigen og overkapaciteten i markedet vil fortsætte, så jeg tror, at vi i løbet af 2015 vil se et yderligere fald i priserne på op til 10 %", udtaler direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen travelmarket.dk.

Note: Gennemsnittet af de laveste billetpriser til 10 udvalgte oversøiske
destinationer i Dansk Flyprisindex. Alle priser for returbilletter er i DKK
og med afrejse i uge 44. Priserne er inklusive skatter og afgifter, men eksklusive
eventuelle tillæg for bagage, sædevalg, måltider og betaling med kreditkort.

I Asien lokker både Bangkok og Beijing med lave priser. Prisen på flybilletter til danskerfavoritten Thailand er i det seneste pristjek helt nede på 3.478 kroner for en returbillet. Det er den laveste pris, der nogensinde er målt i Dansk Flyprisindex, som blev lanceret i 2009. Vil man til Kina, kan man flyve t/r til Beijing for bare 3.266 kroner.

Priskrigen på flyrejser til USA gør, at flybilletter til både New York og Los Angeles kan fås til meget konkurrencedygtige priser. Flybilletter til New York fås for under 2.600 kroner fra både Billund og København.

Vil man flyve helt over på den anden side af jorden, er prisen på en flybillet til Sydney i Australien nede i et rekordniveau på 6.241 kroner fra København.