PRESSEMEDDELELSE - 3 Okt 2013

Hvilke flyselskaber er billigst?

Dansk Flyprisindex har siden sensommeren 2009 hver fjerde uge tjekket de billigste billetpriser til de mest populære europæiske storbydestinationer. Det er der kommet en meget nyttig database ud af, hvor man kan vurdere sandsynligheden for, at det selskab, som man har valgt at rejse med, også er det billigste.

Download Dansk Flyprisindex nr. 56 - afrejseuge 44/2013

I eksemplet er der taget udgangspunkt i tre europæiske storbydestinationer med afrejse fra Københavns Lufthavn til henholdsvis Berlin, London og Paris. Her har vi undersøgt, hvilket flyselskab der har været billigst i hele 56 sammenligningsuger fra uge 32 i 2009 frem til og med uge 44 i 2013.

Antal billigste uger

Note: Antallet af uger, hvor det pågældende flyselskab har været billigst til destinationen.

Som det fremgår af tabellen, har easyJet været billigst i 53 ud af 56 uger til Berlin, hvorfor det britiske lavprisflyselskab må siges nærmest at "eje" den tyske hovedstad som destination. Lidt anderledes ser det ud med London, hvor easyJet også er prisledende i langt den overvejende del af de pristjek, der er foretaget.

Er destinationen derimod Paris, er billedet mere fragmenteret. Her er det Norwegian, der er billigst i 24 ud af 56 uger, mens easyJet "kun" er billigst i 17 uger. Men Air France har også gjort sig gældende i otte ud af 56 uger, mens syv andre selskaber indimellem har kilet sig ind med gode tilbud.

"Dansk Flyprisindex er et godt værktøj, hvis man skal få overblikket over, hvilket selskab der typisk er prisledende på de enkelte destinationer. Det vil kunne minimere antallet af søgninger, hvis man i stedet udvælger de flyselskaber, som historisk har været billigst til de destinationer, som man gerne vil rejse til," forklarer administrerende direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex.

På de valgte destinationer går man ikke helt galt i byen, hvis man koncentrerer sin søgning om easyJet og Norwegian, men der er andre destinationer, hvor det er helt andre selskaber, der har de laveste billetpriser. Det kan for eksempel være Wien, hvor Austrian er billigst i den 56. udgave af Dansk Flyprisindex, der tager udgangspunkt i afrejseuge 44 i slutningen af oktober.

FAKTA:

Europa: Amsterdam. Barcelona, Berlin, London, Oslo, Paris, Prag, Rom, Stockholm og Wien.
Interkontinentalt: Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesborg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo.