PRESSEMEDDELELSE - 20 Feb 2014

Næsten halv pris for flybilletter til den amerikanske vestkyst

Norwegian sælger i øjeblikket flybilletter til den amerikanske vestkyst for under 2.500 kr. Det varsler en indædt konkurrence mellem Norwegian og SAS, når det norske lavprisflyselskab om en uges tid åbner to nye amerikanske ruter fra København.

Download Dansk Flyprisindex nr. 61 - afrejseuge 12/2014

Københavns Lufthavn har længe haft en rute til den amerikanske vestkyst øverst på sin ønskeseddel. Sidste år åbnede SAS en direkte rute til San Francisco, og den 1. marts kan man flyve med Norwegian direkte til Los Angeles.

Det markerer samtidig starten på en ny konkurrencesituation, der forventes at have en særdeles gunstig påvirkning på billetpriserne fra København til de to populære storbyer i Californien. For få år siden måtte skandinaviske rejsende enten skifte fly i New York, Chicago og Washington eller flyve via en af de europæiske storlufthavne for at komme billigt til den amerikanske vestkyst.

Det bliver der lavet om på, når Norwegian gør sin entré med ruten til Los Angeles. Ruten åbner den 1. marts, men det er i øjeblikket muligt at købe returbilletter helt ned til en pris på 2.365 kr. Selv med en såkaldt pluspakke til 998 kr., der inkluderer bagage, sædevalg og måltider, er billetprisen historisk lav. Det viser en 61. udgave af Dansk Flyprisindex.

Pristjekket er foretaget med afrejse i uge 12, og sammenligner man med tilsvarende uge i 2010, er billetprisen næsten halveret.

Note: Den billigste returbillet fra København til Los Angeles med afrejse i uge 12 fra 2010 til 2014. Priserne er i danske kroner inklusive skatter og afgifter, men eksklusiv eventuelle tillæg for bagage, sædevalg, måltider og betaling med kreditkort.

Udover at selve flyrejsen er blevet 40 % billigere siden 2010, kan der også flyves direkte. Dermed er rejsetiden nedsat fra typisk 14-15 timer til blot 11 timer.

"Norwegians billetpriser på langdistanceruterne markerer en revolution i markedet. Der har i mange år manglet sædekapacitet fra Skandinavien til den amerikanske vestkyst, men den situation bliver nu ændret. Det vil have en stor effekt på billetpriserne, der nu bliver mere attraktive for forbrugerne," vurderer administrerende direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex.

Der bliver ikke alene konkurrence om flybilletterne til den amerikanske vestkyst. Norwegian åbner også en direkte flyrute fra København til New York. Denne rute får premiere den 28. februar, og billetpriserne starter ved 2.765 kr. for en returbillet.

I løbet af sommersæsonen vil Norwegian, SAS og Delta Air Lines tilsammen tilbyde 23 ugentlige afgange direkte fra København til New York, mens Norwegian og SAS tilsammen kommer til at sælge billetter til 10 ugentlige afgange til den amerikanske vestkyst. Herudover vil SAS tilbyde daglige flyvninger til Chicago og Washington D.C., mens Norwegian tre gange om ugen vil flyve til Fort Lauderdale i Florida.