PRESSEMEDDELELSE - 6 Sep 2013

For dyrt at flyve fra Hamborg

Mange jyske rejsende har gennem tiden valgt at køre til lufthavnen i Hamborg for at kunne rejse billigt ud i verden. Den fordel er i mange tilfælde ophørt, da billetpriserne siden 2009 er steget med over 50 % fra den nordtyske lufthavn. Det viser seneste udgave af Dansk Flyprisindex.

Download Dansk Flyprisindex nr. 55 - afrejseuge 40/2013

Den nordtyske lufthavn i Hamborg ligger blot 150 kilometer syd for den dansk-tyske grænse, hvilket gennem tiden har fået mange danskere til at sætte kursen sydpå, når man skulle flyve billigt ud i verden. Tidligere var det nemlig sådan, at det var billigere at stige på flyet i Hamborg end i lufthavnene i København og Billund.

Men det er der vendt godt og grundigt op og ned på gennem de senere år. Siden 2009 er det blevet op til 50 % dyrere at flyve fra Hamborg, hvilket har gjort det væsentligt mindre attraktivt populært sagt at "køre over åen efter vand." Så noget kunne tyde på, at Hamborg Lufthavn har nået sit højdepunkt med 100.000 årlige danske passagerer og således må forvente at miste terræn i fremtiden.

Den udvikling dokumenteres i den seneste udgave af Dansk Flyprisindex, der udgives af rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk. Her finder man hver fjerde uge de laveste billetpriser til 10 udvalgte europæiske destinationer samt 10 destinationer på de oversøiske markeder. Priserne er fundet med udgangspunkt i rejser med rutefly fra København, Billund, Aalborg, Aarhus og netop Hamborg, fordi den tyske lufthavn traditionelt har haft et godt tag på det jyske marked.

Prisudvikling 2009-2013

Note: Gennemsnittet af de laveste billetpriser til 10 udvalgte europæiske og interkontinentale destinationer. Priserne oplyst i DKK for returbilletter inklusive skatter og afgifter, men eksklusiv eventuelt tillæg for bagage, sædevalg, kreditkortbetaling og fortæring.

Tabellen taler sit tydelige sprog. For fire år siden var billetpriserne fra Hamborg Lufthavn særdeles konkurrencedygtige på interkontinentale flyrejser, mens den tyske lufthavn også lå godt foran Billund. Men sidenhen er billetpriserne på de europæiske flyrejser steget med 40 %, mens priserne på de interkontinentale flyrejser nu ligger 54 % højere.

"De danske lufthavne har udvidet antallet af flyruter, og flyselskaberne er tilsyneladende blevet bedre til at harmonisere priserne på tværs af markederne. Før i tiden var et selskab som hollandske KLM meget billigere ud af Hamborg, men nu er billetpriserne tilpasset markedet, så der ikke længere er den store forskel til priserne fra Billund,"  forklarer administrerende direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex.

En anden faktor har også været, at et flyselskab som Emirates for fire år siden var i færd med at trænge ind i det nordeuropæiske marked ved at sænke billetpriserne fra Hamborg. Siden etableringen i Københavns Lufthavn i 2011 har selskabet harmoniseret prisstrukturen, hvilket har løftet priserne på de oversøiske destinationer fra Hamborg.

Men forbrugerne bør fortsat se på de forskellige alternative muligheder for at sikre sig de billigste flybilletter, da det på udvalgte ruter og i bestemte perioder fortsat vil være en fordel at flyve fra Hamborg.

Følg flybilletprisernes udvikling i det interaktive diagram på Dansk Flyprisindex' side

Europa: Amsterdam. Barcelona, Berlin, London, Oslo, Paris, Prag, Rom, Stockholm og Wien.

Interkontinentalt: Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo.