PRESSEMEDDELELSE - 8 Aug 2014

Flypriser nede i rekordniveau fra 2009

I begyndelsen af september er det muligt at rejse ligeså billigt eller billigere end på samme tidspunkt i 2009, hvor billetpriserne med rutefly nåede et hidtidigt lavpunkt.

Download Dansk Flyprisindex nr. 67 - afrejseuge 36/2014

Hvis man kaster et blik på de aktuelle billetpriser for oversøiske flyrejser med rutefly, kan man forledes til at tro, at det er faste priser, der aldrig ændrer sig. Billetpriserne i det tidlige efterår 2014 er nemlig næsten identiske med det tilsvarende niveau i 2009, der var flyselskabernes sorte år. Det viser den 67. udgave af Dansk Flyprisindex, der udgives af rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

I uge 36 i 2009 var gennemsnittet af de laveste billetpriser til 10 udvalgte oversøiske destinationer 4.246 kroner med afrejse fra Københavns Lufthavn. Fem år senere er gennemsnittet 4.210 kroner, hvilket er en procent lavere. I mellemtiden har priserne dog været noget højere, da gennemsnittet både i 2010 og 2012 lå over 5.000 kroner.

Flyrejserne fra Billund Lufthavn er også tilbage på 2009-niveau. I uge 36 for fem år siden var gennemsnittet 4.987 kroner til de 10 destinationer i Dansk Flyprisindex, og i samme uge i 2014 skal der betales 4.981 kroner for samme destinationer. Her har priserne også i mellemtiden været op til 1.000 kroner højere.

"Udsigten til et efterår med markant overkapacitet i markedet har tvunget flyselskaberne til at sænke billetpriserne for at få flere passagerer ombord i flyet. Flyselskabernes eneste modtræk mod prispresset er at få øget belægningsprocenten på flyene," forklarer administrerende direktør Ole Stouby fra Travelmarket.dk.

Prisudvikling interkontinentale flybilletter 2009 - 2014

Note: Gennemsnittet af den laveste billetpris til 10 udvalgte oversøiske destinationer i Dansk Flyprisindex.
Alle priser for returbilletter i DKK og med afrejse i uge 36. Priserne er inklusive skatter og afgifter, men
eksklusive eventuelle tillæg for bagage, sædevalg, måltider og betaling med kreditkort.

Det er destinationer såsom Bangkok (med 3.557 kroner som laveste pris t/r i uge 36), New York (2.493 kroner), Los Angeles (3.176 kroner), Tokyo (4.537 kroner) og Sydney (6.811 kroner), der trækker priserne i bund. Lavprisflyselskabet Norwegians entré på ruterne til USA og Bangkok er en del af forklaringen bag prisfaldet, men der er også tale om et generelt prisfald hos alle flyselskaberne. Kun én gang før har flybilletterne til Australien været så billige.

"Det bliver interessant at se, hvordan markedet reagerer på de nedsatte priser, og det er heller ikke utænkeligt, at vintermånederne vil bringe prisniveauet ned til det laveste niveau nogensinde," vurderer Ole Stouby.

Følg flybilletprisernes udvikling i det interaktive diagram på Dansk Flyprisindex' side.

Find billige flybilletter her

Følgende destinationer indgår i Dansk Flyprisindex:
Europa: Amsterdam. Barcelona, Berlin, London, Oslo, Paris, Prag, Rom, Stockholm, Wien.
Interkontinentalt: Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesborg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney, Tokyo.

Dansk Flyprisindex udgives hver fjerde uge af rejsesøgemaskinen travelmarket.dk baseret på en oversigt over de billigste returflybilletter til de ti mest populære europæiske og oversøiske destinationer.

Kontakt: Adm. direktør Ole Stouby
E-mail: os@travelmarket.com