PRESSEMEDDELELSE - 1 Nov 2013

Årets billigste rejsedage

Der er to perioder i løbet af året, hvor man kan være sikker på, at flybilletpriserne er i bund. En af de to perioder er sidst i november, og i år er ingen undtagelse. Det viser seneste udgave af Dansk Flyprisindex.

Download Dansk Flyprisindex nr. 57 - afrejseuge 48/2013

I et marked, hvor udbud og efterspørgsel sætter prisen på flybilletter, er billetpriserne altid lavest på det tidspunkt, hvor forbrugerne har mindst lyst til at rejse, mens priserne er højest, når vi har tid og lyst til at sætte os ombord i et fly og rejse væk på en velfortjent ferie.

Prisfastsættelsen på flybilletter kan man udnytte, hvis man har mulighed for at holde ferie på skæve tidspunkter af året, og hvis man ikke bekymrer sig om vejrliget på destinationen.

I slutningen af november måned samt i slutningen af januar måned vil priserne på flybilletter ofte være sendt i bund af en svag efterspørgsel og et relativt stort og utilpasset udbud. Når konkurrencen i markedet samtidig er benhård, bliver gevinsten endnu større. Det viser seneste udgave af Dansk Flyprisindex, der udgives af rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

I indeksets udgave nr. 57, der tager udgangspunkt i afrejseuge 48, er gennemsnittet af de laveste billetpriser til 10 europæiske storbydestinationer på 649 kr. fra Københavns Lufthavn, mens gennemsnittet er omkring 365 kr. højere fra Billund Lufthavn. I forhold til samme rejseuge i 2012 er priserne fra CPH faldet med 8 %, mens billetpriserne fra Billund er 15 % lavere.

Fra København er det lavprisflyselskaber som Norwegian, easyJet, Vueling og NIKI, der er billigst, mens Ryanair, KLM og SAS er prisledende fra Billund til de 10 europæiske destinationer i Dansk Flyprisindex.

"Markedet er meget broget i øjeblikket med mange aktører og en stor spredning i tilbuddene. Forbrugerne kan glæde sig over lavere priser end sidste år ved samme tid, således at november også i år vil rumme nogle af årets billigste rejsedage," forklarer administrerende direktør Ole Stouby fra Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex.

En returbillet med direkte fly til 783 kr. fra København til Barcelona er det laveste prisniveau i næsten to år. Det er ikke muligt at finde en europæisk storbydestination i indekset, der koster over 1.000 kr. Dyreste destination er Rom, hvortil Norwegian flyver fra København og retur for blot 796 kr.

"Mulighederne for en billig juleshopping-tur til en europæiske storby har sjældent være så gunstige som i øjeblikket. Jagter man også gode shopping-tilbud på destinationen, kan flybilletten mere eller mindre være betalt gennem besparelsen," mener Ole Stouby.

FAKTA:

Europa: Amsterdam. Barcelona, Berlin, London, Oslo, Paris, Prag, Rom, Stockholm og Wien.

Interkontinentalt: Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesborg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo.